Etiketter: Bedrägeri Visa/dölj trådning av kommentarer | Tangentbordsgenvägar

  • Martin Avedal 17:39 den 2 February, 2023 Permanent länk
    Artikeln handlar om: , Bedrägeri, , , , ,   

    Kvinna utsatt för stöld av bankkort och värdesaker 

    Polisen skriver på sin hemsida under torsdagen att en äldre Örebrokvinna blivit utsatt för ett åldringsbrott. Detta ska ha inträffat i kvinnans bostad under gårdagen.

    Enligt uppgifter blev den äldre kvinnan under onsdagen kontaktad på telefon av en man som påstod att någon använde kvinnans bankkort för att betala en räkning. Mannen skulle skicka en kollega att hämta upp kvinnans kort.

    På plats frågar mannen om kvinnan blivit bestulen på något annat och får henne att lämna över sina smycken varpå mannen försvinner. Efter stölden ska kvinnans bankkort blivit spärrat men tjuvarna han ta ut 10.000 kronor från kvinnans konto.

    Akta dig för bedragare

    Polisen vill på nytt varna medborgarna för att undvika att bli lurade av bedragare. Nedan följer tre viktiga punkter för att undvika detta typ av brott.

    • Lämna aldrig ut ditt kort, lösenord eller koder till någon.
    • Har du blivit utsatt för bedrägeri? Ring polisen direkt.
    • Till anhöriga: Prata med äldre i er närhet om bedrägerier och vad man kan tänka på.
  • Martin Avedal 19:04 den 7 March, 2022 Permanent länk
    Artikeln handlar om: Bedrägeri, , , , , , vishingbedrägerier   

    Polisen har stoppat flera vishingbedrägerier i Örebro 

    Polisen i Örebro Län kunde under måndagen skriva på sin hemsida att stoppat flera vishingbedrägerier i Örebro. Det handlar ofta om personer som kontaktar äldre personer och försöker lura till sig pengar.

    — Den senaste tiden har bedrägerigruppen i Örebro län lyckats avbryta flera bedrägerier där äldre personer runt om i länet blivit lurade på tiotusentals kronor, skriver polisen.

    En kvinna kunde blivit av med 21 000 kr

    I ett fall anmälde en äldre kvinna i länet att hon blivit utsatt för vishing (telefonbedrägeri) och blivit uppringd av en man som påstod att hon missat att få pensionärsrabatt för en telefon hon hade köpt och att han ville genomföra en återbetalning för detta. Mannen uppmanade kvinnan att logga in på sin bankdosa och sedan ge honom svarskoden för att återbetalningen skulle gå igenom.

    Kvinnan kontaktade därefter sin bank och fick reda på att ett köp hade gjorts för 21 000 kr via en betaltjänst på en elektronikbutik. Bedrägerigruppen tog därefter kontakt med den aktuella butiken för inhämtning av kollinummer. Därefter togs kontakt med Postnord som avbröt leveransen av paketet och returnerade det till butiken och kvinnan fick en återbetalning.

    Polisen stoppade fler vishingbedrägerier

     I ett annat liknande ärende blev en äldre man utsatt för bedrägeri via telefon och den här gången sa bedragaren sig komma från Telia och manipulerade målsägande att överlämna koderna från sin bankdosa för att bedragaren skulle kunna göra en återbetalning efter en missad pensionärsrabatt på telefonabonnemanget.

    Efter kontakt med banken upptäckte målsägaren att 50 000 kronor saknades på bankkontot. Även här hade bedragaren genomfört köp via en betaltjänst på en elektronikbutik. Totalt 3 olika köp gjordes. Polisen kontaktade betaltjänsten, butiken och Postnord och efter bra samarbeta stoppades leveransen av de tre köpen och målsägaren fick tillbaka sina pengar.

    Påstod att någon köpt varor för 75 000 kr

     I ett tredje vishingärende blev en äldre kvinna i länet uppringd av en man som påstod sig komma från Svea Ekonomi och menade att man hade upptäckt att okända personer kommit åt kvinnans konto och handlat varor för 75 000 kr.

    Hon blev uppmanad att swisha till ett nummer för att återfå dessa pengar. Händelsen polisanmäldes och polisen genomförde en swishspårning. Polisen och banken hade ett gott samarbete och banken lyckades frysa bedragarens konto där 65 000 av de 75 000 kronorna fanns kvar. Pengarna togs i beslag för återlämning till brottsoffret.

    Om du har blivit utsatt för bedrägeri ber vi dig kontakta banken omgående och polisanmäla händelsen. Be banken försöka stoppa betalningen och om det inte går – be om uppgifter om var pengarna har gått, om köp har gjorts eller liknande. Den typen av uppgifter är viktiga i polisens utredningar.  

  • Martin Avedal 19:24 den 6 August, 2021 Permanent länk
    Artikeln handlar om: Bedrägeri, , , , , , , , swishbedrägerier,   

    Polisen varnar för swishbedrägerier i länet 

    Polisen i Örebro Län gick under fredagen ut på sin facebooksida samt Instagram och varnade för swishbedrägerier. Den närmaste tiden har ett flertal bedrägeri rapporterats främst från Örebro och Hallsberg.

    Polisen skriver följande om det som har inträffat. Det har förekommit swishbedrägerier där en man har närmat sig förbipasserande i de centrala delarna av Örebro och Hallsberg och bett dem om kontanter eller om att ta ut kontanter från en bankomat.

    I gengäld har mannen föreslagit att han ska swisha tillbaka beloppet. Swishbetalningarna har aldrig genomförts vilket innebär att många har förlorat pengar. Det har också hänt att mannen uppträtt hotfullt när han blivit nekad kontanter.

    I nuläget finns det inga uppgifter om hur pass stora summor mannen har bett om. Det är också oklart om det handlar om en ensam gärningsman eller ett flertal fler inblandade.

  • Örebro Tribune 16:50 den 30 December, 2020 Permanent länk
    Artikeln handlar om: Bedrägeri, , , , ,   

    Bedrägeriförsök mot äldre i Kumla 

    Målsägande fick telefonsamtal där en person uppgav att personal från Telia skulle utföra arbete i hemmet. Efter en stund fick målsägande besök av 1-2 män. Gärningsmännen uppmanade målsägande att betala för tjänsten med sitt kontokort varav männen försvann med kontokortet.

    Detta är ett återkommande tillvägagångsätt att försöka lura av äldre människor kontokort och kontouppgifter. Gärningsmännen reser ofta snabbt vidare till nästa stad. -Lämna aldrig ifrån dig kontokortet till personer som knackar på.

    -Har du en anhörig som inte kan tillgodose sig denna information via media?
    prata gärna om detta och andra tillvägagångssätt för att öka chansen att de inte släpper in obehöriga i hemmet.-Får du samtal liknande detta från företag el organisationer, vilket nummer de ringer ifrån? många företag har en växel man kan motringa och fråga om det stämmer att de skickat ut personal.
    -Om du väntar på ett planerat besök av ett företag, be om id-uppgifter/ andra uppgifter som gör att du känner dig säker på att det är rätt besök. -Tipsa gärna polisen genom 114 14 el polisen.se om du gjort iakttagelser

  • Örebro Tribune 16:50 den 30 December, 2020 Permanent länk
    Artikeln handlar om: Bedrägeri, , , , ,   

    Bedrägeriförsök mot äldre i Kumla 

    Målsägande fick telefonsamtal där en person uppgav att personal från Telia skulle utföra arbete i hemmet. Efter en stund fick målsägande besök av 1-2 män. Gärningsmännen uppmanade målsägande att betala för tjänsten med sitt kontokort varav männen försvann med kontokortet.

    Detta är ett återkommande tillvägagångsätt att försöka lura av äldre människor kontokort och kontouppgifter. Gärningsmännen reser ofta snabbt vidare till nästa stad. -Lämna aldrig ifrån dig kontokortet till personer som knackar på.

    -Har du en anhörig som inte kan tillgodose sig denna information via media?
    prata gärna om detta och andra tillvägagångssätt för att öka chansen att de inte släpper in obehöriga i hemmet.
    -Får du samtal liknande detta från företag el organisationer, vilket nummer de ringer ifrån? många företag har en växel man kan motringa och fråga om det stämmer att de skickat ut personal.

    -Om du väntar på ett planerat besök av ett företag, be om id-uppgifter/ andra uppgifter som gör att du känner dig säker på att det är rätt besök. -Tipsa gärna polisen genom 114 14 el polisen.se om du gjort iakttagelser.
    Källa polisen

  • Örebro Tribune 16:50 den 30 December, 2020 Permanent länk
    Artikeln handlar om: Bedrägeri, , , , ,   

    Bedrägeriförsök mot äldre i Kumla 

    Målsägande fick telefonsamtal där en person uppgav att personal från Telia skulle utföra arbete i hemmet. Efter en stund fick målsägande besök av 1-2 män. Gärningsmännen uppmanade målsägande att betala för tjänsten med sitt kontokort varav männen försvann med kontokortet.

    Detta är ett återkommande tillvägagångsätt att försöka lura av äldre människor kontokort och kontouppgifter. Gärningsmännen reser ofta snabbt vidare till nästa stad. -Lämna aldrig ifrån dig kontokortet till personer som knackar på.

    -Har du en anhörig som inte kan tillgodose sig denna information via media?
    prata gärna om detta och andra tillvägagångssätt för att öka chansen att de inte släpper in obehöriga i hemmet.
    -Får du samtal liknande detta från företag el organisationer, vilket nummer de ringer ifrån? många företag har en växel man kan motringa och fråga om det stämmer att de skickat ut personal.

    -Om du väntar på ett planerat besök av ett företag, be om id-uppgifter/ andra uppgifter som gör att du känner dig säker på att det är rätt besök. -Tipsa gärna polisen genom 114 14 el polisen.se om du gjort iakttagelser.
    Källa polisen

c
compose new post
j
next post/next comment
k
previous post/previous comment
r
reply
e
edit
o
show/hide comments
t
go to top
l
go to login
h
show/hide help
shift + esc
cancel